середу, 21 грудня 2011 р.

Конспект уроку української мови


Горбач Олена Володимирівна,
студентка групи УА 5
Севастопольського міського
гуманітарного університету

Науковий керівник:
Надточій Валентина Володимирівна

Керівник від бази практики:
Дульська Надія Андріївна

Конспект
уроку  української мови

Тема. Уживання м’якого знака
Культурознавча тема (соціокультурна). Слава українських майстрів.
Урок проведено 30 листопада 2011 року у 5-А класі ЗОШ № 45
Мета уроку:
                      Навчити учнів правильно вживати м’який знак, вдосконалювати навички правильного написання і вимови слів із м’яким знаком;
                      розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, усне та писемне мовлення;
                      виховувати повагу до минулого нашої Батьківщини.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Підручник  Українська мова 5 клас / Н. В. Бондаренко, А. В. Ярмолюк. – К.: Освiта, 2005. – С. 105- 108. (Додаток А).
Наочність: оформлення дошки. (Додаток Б).
Дидактичний матеріал:  картки з вправами до теми «Уживання м’якого знака» (Додаток В).
Методи та прийоми: пояснювально-ілюстративний метод, метод вправ, репродуктивний метод, бесіда, метод проблемних запитань, фронтальне опитування.


Структурно-композиційна схема уроку

І. Організація класу на роботу
· створення психологічного настрою;
· перевірка готовності учнів до уроку;

ІІ Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалiзацiя опорних знань
· бесіда про м’які на напівпом’якшені приголосні
· робота біля дошки з фонетичною транскрипцією

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
· бесіда за прочитаним на минулому уроці текстом
· читання другої частини тексту
· бесіда за прочитаним
· словникова робота, переклад

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
· робота з підручником: правила
· тренувальні вправи

V. Закріплення вивченого матеріалу
· вправи на заповнення пропусків

VІІ. Домашнє завдання

VІІІ. Підсумки уроку
· фронтальне опитування: повторення матеріалу про вживання Ь

ІХ. Оцiнювання


ХІД УРОКУ


І. Організаційний момент. (1хв)

 Учні стоять.
Вчитель: Доброго дня, діти. Сідайте. Перевірте, будь ласка, наявність у вас на парті щоденника, зошита, підручника. Дякую. Починаємо працювати.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. (4хв)

Вчитель: Спочатку, давайте перевіримо з вами ваше домашнє завдання. Будь ласка, відкрийте зошити, я пройдусь та подивлюсь, хто його виконав.
(Вчитель йде по класу та перевіряє наявність домашнього завдання, в кого нема, бере щоденник та записує, що нема д.з.)
Дуже добре, а тепер давайте перевіримо. Я беру зошит у … (беру у одного учня зошит на перевірку та оцінюю його) і перевіряю його, а ми з вами перевіряємо те, що написано у вас в зошитах. Працюємо ланцюжком. Читаємо речення, говоримо, в яке слово ми вставили м’який знак та чому. Починає Маргарита.
(учні працюють ланцюжком)
Добре, молодці, … отримує за домашнє завдання … балів, тому що… (оцінка коментується).

ІІІ. Актуалізація опорних знань (5хв)

Вчитель: А тепер давайте ми з вами згадаємо, а які приголосні звуки можуть бути м'якими, якщо після них йде голосний?
А які приголосні можуть пом’якшуватися?
Яким значком у транскрипції ми позначаємо м’якість приголосного? (рисочкою, у пусту транскрипцію ставлю вгорі рисочку)
А яким значком у транскрипції ми позначаємо напівпом‘якшені приголосні? (комою, у пусту транскрипцію ставлю вгорі кому).
Скажіть мені, а чому ми також на цій дошці бачимо це такі окремо виділені голосні? (а саме голосні і, я, ю, є).

Добре, а тепер, щоб закріпити те, що ми зараз нагадали, давайте запишемо транскрипції. Відкриваємо зошити, пишемо число, класна робота. Яка орфограма у слові класна? Яка орфограма у слові робота?
До дошки піде … Пишемо слово Львів і також записуємо кількість букв, та кількість звуків. Нагадайте мені, чи використовуємо ми у транскрипції великі букви? (НІ, не використовуємо)
(одне слово на одного учня)

Львів [л’в’ів] – 5б., 4 зв.
київський [кийівс'кий] – 9б., 9 зв.
 Після кожного слова запитання до тих, хто працює на дошці:
Чому ми пишемо саме кому (рисочку) в транскрипції?
Які ще приголосні можуть бути м’якими (чи пом’якшуватись) перед м’якими приголосними?

IV. Оголошення теми і мети уроку (1хв)

Вчитель: А сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати правила вживання м’якого знака. Запишіть, будь ласка, тему сьогоднішнього уроку Уживання м’якого знака та Слава українських майстрів. Яка орфограма у слові «м’якого»?
(учні записують тему)

V. Пояснення нового матеріалу (8хв)

Вчитель: на минулому уроці ми з вами читали текст, який називався «У київського князя» на сторінці сто третій. Хто мені може нагадати:
1.      З якого міста прибув купець у Київ? (З італійського місця Венеції)
2.      Чим був здивований цей купець, якими саме речами? (посудом і прикрасами)

А тепер ми продовжимо читати цей текст. Сторінка сто п’ята, вправа двісті тридцять третя 233. (читаю текст)
Вчитель: Чому Чезаре не вдалася ще одна спроба здивувати князя? Чи повинні ми поважливо ставитися до наших пам’яток? Чому? (відповідь учнів). Дякую за відповіді, а зараз ми з вами трошки побудемо перекладачами.  Сторінка 106, п’яте завдання. Перекладіть російською мовою і запишіть попарно слова у стовпчик:
                                   київський – киевский (підкреслюємо м’який знак)
                                   заморський – заморский
                                   князь – князь
                                   тепер – теперь
                                   більше – больше
                                   менше – меньше
                                   звуться – зовутся
(учні перекладають, та коментують, чому саме в цих словах вживається Ь)

Вчитель: Отже, давайте підсумуємо, як ми повинні перекладати слова з російської на українську і навпаки? Що ми повинні враховувати? Який найскладніший випадок перекладу, на ваш погляд ми з вами записали? (приблизна відповідь, що це пари слів більше – більше, менше – меньше, ставимо біля них знак оклику)

Вчитель: А зараз давайте пригадаємо, коли ми з вами повинні вживати м’який знак. Робимо з вами вправу 230 усно. Ви читаєте слово та пояснюєте, чому ми там пишемо м’який знак.
(робимо вправу)
Отже, коли ж ми з вами повинні вживати м’який знак?

VІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу (10хв)

Вчитель: Дуже добре. Ось ми з вами нагадали ще раз, де ми вживаємо м’який знак. А зараз відкриваємо підручники на стор.106, вправа 234. Давайте розглянемо з вами табличку правила невживання м’якого знака. М’який знак не пишеться
·        Після Б П В М Ф, наприклад, читає… Отже після яких букв Ь не пишеться? Відповідає…
·        Після букв Ж Ч Ш Щ, які позначають шиплячі приголосні, наприклад, … Отже після яких букв Ь не пишеться? Відповідає…
·        Після букв, що позначають м’які приголосні і стоять перед буквами, які позначають м’які приголосні. Наприклад, свято, пісня, кінці, тобто ці букви настільки м’які, що їм не потрібен Ь, але є два винятки: різьбяр та тьмяний. Це просто треба запам’ятати.
·        Далі йдемо, Ь не пишеться після Н перед Ж Ч Ш Щ . Наприклад, читає …
·        Та у всіх власних назвах перед Я.


VІI. Закріплення вивченого матеріалу (9хв)

Вчитель: Тепер ми з вами закріпимо щойно отриману інформацію. Ось у вас на партах є роздруковані вправи. Зараз ми з вами виконуємо першу вправу. Читаємо завдання. (хтось з учнів читає завдання, потім ще раз вчитель читає завдання).
КАРТКА, вправа 1, письмово, самостійно. Перевіряємо разом, пояснюючи правопис.

Вчитель: А тепер ми з вами виконаємо усну вправу. КАРТКА, вправа 2. Читаємо завдання. (учні вставляють м’який знак на картках). Читаємо вголос, та пояснюємо правопис.

А яке з поданих прислів’їв вам подобається більш за все?
Чому?

VIІI. Домашнє завдання (2хв)

Вчитель: Вдома ви також попрацюєте викладачами, тому вправа 241 стор.107-108

ІХ. Підсумки уроку (3хв)

Вчитель: Отже, хто мені може сказати. Що ви сьогодні нового узнали на уроці?
Коли ми пишемо Ь? а коли ми не пишемо?

ІХ. Оцінювання (2хв)

Вчитель робить коментоване оцінювання
  


ДОДАТОК  Б
ОФОРМЛЕННЯ ДОШКИ:
 на середній дошці написано
Тридцяте листопада
Класна робота
Уживання м’якого знака
Слава українських майстрів

на правій маленькій дошці написано
Д, Т, З, С, Ц, Л, Н, ДЗ, Р  [   ]
          Ш, Ч, Ж, ДЖ           [   ]
Г, Х, Ґ, К
Б П В М Ф

та нижче на магнітах висять великі букви
Ь  І  Я  Ю  Є



ДОДАТОК  В


Картка з вправами до теми
«Уживання м’якого знака»

Вправа 1. У поданих словах поставте, де треба, замість крапок м’який знак і поясніть правопис.

Близ..кий, вуз..кий, низ..кий. Гал..ці, Гал..чин (від Галька), гал..ці, різ..ко, Олен..чин (від Оленка), дон..ці, дон..чин (від донька), ковал..с..кий, урал..с..кий, адмірал..с..кий, кіст.., міц..ніст.., громад..с..кіст.., міс..кий.

Вправа 2. Прочитайте прислів’я, поставте, де потрібно, м’який знак, поясніть правопис.

1. Їж... хліб із сіл...лю, із водою, живи правдою с...вятою. 2. Без гет...мана війс...ко гине. 3. Місяц... — козаче сонце. 4. Уже ж і над моїми воріт...ми зійде сонце. 5. Яка головон...ка, така й розмовон...ка. 6. На пан...с...ку мудріс...т... мужиц...ка хитріс...т... .7. Не клади в огон... пал...ця. 8. Степ, поля — то роз­кіш... моя. 9. У великому суд...ні, та на самому д...ні. 10. Надувся, як міх циганс...кий. 11. На Семена го­робці збирают...ся в табун...ці. 12. Ластівки низ...ко літают... — дощ... обіцяют... . 13. Зимою сонце кріз... плач... сміється.









Немає коментарів:

Дописати коментар